UNGEFÄRLIGT DAG-FÖR-DAG PROGRAM, M. M. VID
45:e HÖST ÖST-RESAN.
Här kommer nu dag-för-dag-programmet.
Söndag 28 okt.
En av Carlunds bussar (bussen
är vit utan text) startar från Carlunds garage
i Landvetter ca 09.00. Busschaufför är Ragnar
Ekelund – mobil 0707 671198 och email ragnar.ekelund@gmail.com.
Vägvisning dit: Kör
av väg 40 i Björrödsmotet vid skylt ”Landvetter Ö” , kör sedan drygt 500 m söderut, vid skylt ”Björröd Industriområde” kör vänster. Efter drygt 50 m är Ni
vid Carlunds gareage.
Denna buss hämtar resenärer efter önskemål längs
vägen Landvetter bussgarage (15 resenärer) –
Landvetter Flygplats 2 resenärer (Jahnsen och Nordvi) ca
09.10 – Bollebygd Statoilmack (Carl-Henry och Elin
Classon) ca 09.25 – Ulricehamn (Palmér) ca 10.10 – Bottnaryd (Grehn)
ca 10.25 -- Jönköping -- Växjö.
Söder om Jönköping byter
resenärerna buss till den tidigare nämnda dubbel-däckaren,
som tillsammans med Marlies och Ingemar Carlund kommer från en annan resa
söderut och sedan vänder om mot Vrigstad, Lammhult och
Växjö.
Bussen besöker inte
Smålandskavlen, eftersom där finns för få resenärer för en dubbeldäckare med ca
70 säten.
De 4 Höst
Öst-resenärerna vid Smålandskavlen blir i stället transporterade till lämplig
påstigningsplats vid väg 30 eller väg 23 utanför Växjö av världsberömde Kalle Lindqvist (mobil 0706
945201) från Hästveda, IFK Göteborg, IKHP, Öster och Växjö Lakers.
Från Växjö-trakten avgår
bussen ca 12.10 med 4 resenärer från Smålandskavlen mot bl
a Älmhult (Sjöfors väntar ca 13.10vid södra
infarten från väg 19 vid OK-Q8-macken); Osby (herrskapet
Erfors väntar ca 13.25 vid Lars Dufva-macken); NV. om Hässleholms Järnvägsstation ca 13.45; Malmö Svågertorp Järnvägsstation (ca 15.00); Kastrup flygplats (ca 15.20); färjan Rödby-Puttgarden
(17.15-18.00) och Hotel Ibis i Osnabrück.
Det går ett tåg
Malmö C – Triangeln - Svågertorp 14.38-14.48, så om buss-transporten fungerat tidigare, skall Ni inte behöva
vänta så länge vid Svågertorp.
Minibussen och chauffören
Tage Rönnqvist hämtar Frida Brogren och Ida Wenklo på
överenskommen tid och samlingsplats i Göteborg och går därefter mot Malmö,
Svågertorps Järnvägsstation (ca 16.30), färjan Rödby- Puttgarden (18.45-19.30) och Hotel Ibis i Osnabrück.
Vid Svågertorp hämtas Lena och Sven Leandersson, Stefan Nilsson, Leif Sandgren,
Annika Björk och Lovisa Leman.
I slutet av denna fil har jag
föreslagit lämpliga påstigningsplatser. Se även deltagarelistan och en av de
andra filerna med personuppgifter. Meddela gärna Era egna önskemål om
påstigningsplatser och ändringar till mig på email wwop@swipnet.se, tel
044-238523 och mobil 0707 228523.
Mobilnummer till Ingemar
Carlund är 0708 970820, till Ragnar Ekelund 0707
671198, och till Tage Rönnqvist 0727 197989.
Efter Osnabrück eller
Eindhoven delar vi upp minibuss-åkande på lämpligt
sätt, så att det inte blir samma deltagare, som måste åka i minibussen under
hela första veckan.
Övernattning med frukost är
bokat i Hotel Ibis i Osnabrück.
Måndag 29 okt. Efter
tidig frukost startar bussresa till Duisburg-trakten för Tyskland-tävling
medeldistans ca 09.30-11.30. Ledare där är Tobias Wolf och
det finns 3 banor på 3.1 km, 2.1 km och 1.9 km. Fri start och troligen
möjligheter att springa mer än 1 bana. Karta 1:5 000 och ekv.
2 m. Läs mer i en av de bifogade filerna.
Efter tävlingen föreslås buss-lunch, medtaget matpaket eller
billig restaurant på tävlingskartan.
Bussresan fortsätter till
Bungalowpark De Zwarte Bergen (ca
15 km SV. Eindhoven) i Holland för dagens andra tävling, också
medeldistans, ca 14.00-16.30. Även här 3 banor på 5 km;
3.5 km och 2.5 km. Servering vid målet. Vi gör alltså inga tidskrävande lunch-
och dusch-uppehåll denna dag.
Eindhoven-banläggaren Adrie van Opstal har börjat att sälja orienterings-utrustning för låga priser. I en av de bifogade
filerna ser Ni hans sortiment och priser. För att ni skall kunna köpa önskad
storlek på ex skor, kan Ni kommunicera med email info@o-crew.com och på så sätt förbereda Er shopping.
Försäljningen är så ny, så
att Ni kan inte betala med kreditkort. Det är kontant Euro-betalning, som gäller, men Adrie
van Opstal litar på orienterare som ärliga kunder, så
Ni kan också få en faktura och betala senare. Om några av Er sambetalar, kan Ni
ju dela på bankkostnaderna för detta.
Vi lämnar den tävlingen
senast ca 17.30 för att checka in på Rotterdam-Hull-färjan senast 19.30.
Färjan avgår 21.00 och kommer
till Hull 08.00, alltså 12 timmars båtresa, då vi ”tjänar” en timme. Jag har
beställt gemensamt kvällsmål så tidigt som möjligt samt frukost. Övernattning i
4-bädds-hytter ingår i grundkostnaden, 2-bäddshytt kostar ca 250 SEK mer per
person och har beställts för alla äkta och oäkta par.
Tisdag 30 okt. Bussresa
från Hull till Heysham ca 300 km. Vi kommer att göra
ett stopp i Williamson Park i Lancaster 35-40 minuter före Heysham
för en sprint-distans-tävling, som planeras
tillsammans med Martyn Roome. Mina engelska o-vänner
har skrämt upp mig och menar, att jag är en ovanligt stor tidsoptimist. Om det
inträffar någon oväntad och stor försening med båt- eller buss-resan,
ställs därefter tävlingen in. Vi kommer att ha SMS-kontakt med banläggaren
under bussresan. Jag har beställt 4 olika banor, 2.5, 2.0, 1.8 och 1.5 km långa.
Se bifogad
lista, vilka som är anmälda på de 4 olika banorna. Vi kommer att ha start-stämpling med lämpligt tidsintervall. Se även en av de nya
och bifogade filerna.
Även denna dag blir det
alltså inga tidskrävande mat- och dusch-uppehåll.
Vi åker färja Heysham – Douglas (Isle of Man) 14.15-17.45. Där kan Ni äta sen lunch. Vi skall vara vid
färjan en timme före avgång
Jag har beställt gemensamt
kvällsmål ca 19.30 på vårt hotell – Palace Hotel och Casino – i Douglas.
Onsdag 31 okt. 23-30
mars har WWOP-kartritaren Markus Puusepp
från Vöru i SÖ. Estland varit på Isle of Man och
gjort en parkkarta och en skogskarta där.
Under förberedelserna där har
vi fått kontakt med Sandor Talas (IOF- MTB-delegat
från Ungern), som nyligen har flyttat till Isle of
Man. William Higgins, som bor på Isle of Man, hjälper
oss också att starta och utveckla orienteringssporten där.
Vi har övernattning med
halvpension under 2 nätter i Douglas.
Vi har en sprinttävling –
första start ca 08.40 – i Nobles Park (ca 1 km gångavstånd från vårt hotell) i
Douglas före sen frukost (senast 10.30). Banlängder
lång 2.9 km, kort 1.6 km och lätt (för nybörjare) 1.1 km. Kartskala 1:3 000 och ekv 2.5 m.
Under em
har vi en skogs-tävling – banlängder
lång 5.8 km, kort 3.2 km och lätt 2.0 km. - i Archallagan
Plantation
.Kartskala 1:7
500 och ekv. 5 m.
Mellan tävlingarna hinner vi
också med sightseeing, som exempel ett besök på den världsberömda motorcykel-banan.
Förhoppningsvis blir det
också möjligheter att visa upp vår fina idrott för blivande orienterare, också i
skol-åldern, och det är för deras skull, som jag
planerar sov-morgon för Er också.
De är välkomna till Nobles
Park 09.00, och vi hjälper dem att pröva på orientering. Jag har med mig ca 35
extra SI-pinnar för detta ändamål. I en av de bifogade
filerna ser Ni ”flygbladet”, som lockar lokala deltagare att pröva på orienteringssporten.
Gemensamt kvällsmål ca 19.00.
Torsdag 1 nov. Frukost
förhoppningsvis från 06.30. Färja
Douglas –Heysham 08.45-12.15.
Vi skall vara vid färjan en timme före avgång.
Vi har en tävling söder om
Carlisle – i Penrith Beacon
– under ledning av Andy Lewsley. Banlängder L 4.2
km, M+ 3.3 km, M- 2.7 km och K 2.1 km. Därefter har vi ca 3 timmars
bussresa före båtfärden mellan Carnryan (Skottland)
och Larne (Nord-Irland) 20.00-21.45. Vi skall vara vid
färjan 1 timme före avgång.
Även här har jag blivit så
skrämd, så att jag inte vågar mig på något mat- och dusch-uppehåll
för oss. Under bussfärden har vi förhoppningsvis buss-lunch-möjligheter
och under båtresan kvällsmål-möjligheter.
Övernattning med frukost på
Premier Inn i centrala Belfast.
Fredag 2 nov.
Helen Baxter ordnar en medeldistans-tävling i
Hillsborough Forest
utanför Belfast i Nord-Irland, vi
planerar första start ca 09.00. Efter tävlingen åker vi mot Dublin.
Aine Joyce i Irlands
Orienteringsförbund har hjälpt oss att få en eftermiddagssprint med Jean O´Neill som kontaktperson nära Dublin, och den anordnas i Blandchardstown, som ligger nära motorvägen M50. Här blir det lite annorlunda orientering med 4 banor och
gemensam start ban-vis från ca 15.00. Det blir
stämpling med stiftklämmor i stället för elektroniskt. Kartorna för de 4
banorna ser likadana ut med 20 påtryckta kontroller. Exempelvis skall Korta
banan besöka 6 av dem i valfri ordning, M- skall ta 8, M+ skall ta 10 och Långa
banan skall besöka 12. Men det är inte säkert, att det blir just så här.
Under kvällen blir det Legendarmiddag och övernattning med frukost på Bewleys Hotell
nära Central Park i Leopardstown i Dublins södra delar vid motorvägen M50.
Blivande legendarer ansöker snarast om att försöka bli legendarer, se annat
ställe i denna fil.
Lördag 3 nov. Vi
är med på en trevlig och tuff (?) stor-tävling i Brockagh
Mountain, troligen kalfjäll-terrängca 40 km söder Dublin. Där finns 5 lämpliga
banor för oss, och vi tävlar inte i åldersklasser. Längsta banan – 8.7 km – är
väl lämplig för våra L-deltagare, näst längsta banan – 7.0 km – passar väl de
flesta av våra M+, därefter finns 2 banor – 5.3 km och 3.9 km- för våra M- och
resterande M+. Våra K-deltagare får springa en bana på 2.6 km.
Vår buss är för stor för de
kuperade småvägarna i bergen, så vi måste promenera 1.3 km med 150 stigning
från bussavstigningen till arenan. Därifrån är det ytterligare 1.5 km med 80 m.
stigning till starten.
Från tävlingen är det enligt
Aine Joyce ca 1 ½ timmes bussfärd till hamnen, så vi måste starta tidigt.
Det kan också bli
ytterligare buss-problem, eftersom det ännu ej är
bestämt, vid vilken ramp, som vi skall anlända till Holyhead med vår färja 14.30-16.30. Detta meddelas först 2 dagar före, och om det
blir ramp T3 (som är vanligast) är det inga problem. Blir det däremot ramp T2,
så måste vår buss färdas Dublin- Holyhead på morgonen 08.05, och jag måste boka
en lokal buss för vårt lördagsbussresande på Irland. Vår buss väntar då på oss
i Holyhead.
Så vi håller alla
tummar, så att det blir ramp T3 i Holyhead.
Men jag har
ändå förberett bokning av en irländsk buss.
.
Vid 19-20-tiden
planera vi ett buss-stop vid lämpligt matställe längs
vägen Holyhead-Southampton.
Vi har bokat övernattning med
halvpension (lunch söndag) i Mercure Southampton
Centre Dolphin Hotel.
Söndag 4 nov. Vi
deltar i Southamptons klassiska tävling ca 15 km väster om Southampton i Kings
Garn Gutter i New Forest med arena i Ocknell
Camp Site (vägvisning från M27s junction
1). Vi åker
från vårt hotell ca 08.00 med guidning av min
kontaktman Kevin Bracher. Det är ca 400 m till start från tävlingsarenan. Vi
kommer att få tidiga starttider mellan 10.00 och 11.00. Karta 1:10 000. Emit-stämpling och –tidtagning.
Eftersom det bara kostar 1 £
(=ca 11 SEK) att låna Emit-bricka, har jag beställt Emit-brickor för alla våra deltagare.
I en av de bifogade filerna finns
en mycket detaljerad tävlings-beskrivning med
banlängder, stigning och antal kontroller.
Banlängderna är betydligt
längre än vad vi är vana vid i Sverige. Med några undantag – Inga-Britt
Bengtsson, Christer Sjöfors, Anita och Håkan Junfors samt Åke Wansölin – är Ni
anmälda till längsta banan i Er åldersklass.
De 5 nämnda är anmälda i
B-klasser. Om någon mer vill ”klassa ner sig” till B-klass bör Ni göra det
omedelbart via email till mig.
Efter tävlingen får vi
behålla våra hotellrum för dusch till ca 13.00, och strax därefter är det
gemensam lunch på vårt Southampton-hotell.
Sedan under färden
Southampton-Dover lämnar flygresenärer från London vår buss så nära sina
flygplatser som möjligt.
Därefter tar vi oss över till Frankrike med Dover-Calais-färja ca 18.35-20.00. Därifrån
åker stora bussen till Brugge i Belgien för övernattning med frukost på Ibis
Brugge Centrum Hotel.
Och minibussen med
9 resenärer färdas nonstop via Puttgarden-Rödby och
Öresundsbron till Göteborg.
Måndag 5 nov. Efter
frukost åker vi till Foret de Soignes
utanför Bryssel för en tävling med Emit-kontroller
och 2 banor; 4 km och 2.5 km långa, under ledning av Jean-Nöel
de Hebehogne, som också var vår banläggare i Arlon vid den 38:e Höst Öst-resan 2005. Just i Foret de Soignes hade jag redan
1966 en tävling under sommarturnén det året.
Därefter har vi en lång
bussresa – ca 600 km med matstopp - på motorvägar till Hotel Balladins i Dijon.
Tisdag 6 nov. Vi
planerar en lugn dag i Dijon med sightseeing under fm och en OL-tävling och
besök i vinkällare under
em. Det är bara ca 500 m mellan tävlingens mål och vinprovningen.. Bruno
Haberkorn är vår
lokale ledare. Mer detaljerad information kommer senare. Gemensamt kvällsmål ca
19.00.
Onsdag 7 nov. Vi
har en tidig sprint-tävling – ca 1.500 m från vårt hotell - före frukost och
avresan till St. Etienne (Thierry Gueorgious
hemstad). Där har vi en eftermiddagstävling. Vi övernattar nära tävlingsplatsen
i Le Chalet des Alpes, där
vi också får kvällsmat vid 19-tiden. Vi har blivit erbjudna ett dryckes-paket för 3:50 EUR per deltagare. Dryckespaketet
verkar mycket prisvärt och består av aperitif (kir), ¼ liter vin och kaffe
eller te. Eftersom vårt sällskap nu blivit utan ungdomar, har jag tänkt att acceptera detta för dem, som så önskar. De, som inte vill ha dryckespaketet, informerar mig. Övriga debeteras 3:50 EUR på slutfakturan. Hittills har bara en deltagare tackat nej till dryckespaketet, eftersom ”hen” hellre vill ha en stor öl i st f ¼ liter vin. Detta
bör inte accepteras i vinlandet Frankrike, men vi gör ett undantag den här
gången, eftersom det finns några frivilliga, som kan tänka sig att dricka upp
”hens” öl.
Torsdag 8 nov. Efter
frukost bussresa via Lyon och Chambery till västra
Italien. Under em – första start ca 13.30 -
långdistans i World Masters 2013-liknande terräng vid
Villarbasse (ca 5 km SV. Rivoli,
som ligger i Turins västra delar). Carla Balma är vår lokala ledare.
Därefter har vi övernattning med halvpension (kvällsmål) i Tulip
Hotel i Rivera.
Fredag 9 nov.
Efter tidig frukost bussresa till ”vårt” (sedan många resor) Hotel Lugano i Mestre vid Venedig. Där övernattar vi fredag-måndag (3
nätter) eller under färre antal nätter. Under em –
första start 15.00 - alltså ej natt-OL - kan vi delta i Adriatic Meetings första tävling
i barrskogsterräng nära Lignano
(ca 50 km ONO. Venedig). Adriatic Meeting– nu finns det mer information på www.orienteering.it och i Bulletin 3 där - har klasserna DH-12, DH-14, DH-18, DH 21, DH 35, DH 45,
DH 55, DH 65, DH 75. Vi planerar att hämta deltagare på Marco Polo-flygplatsen ca 13.00 eller
snarast därefter.
Lördag 10 nov. Ytterligare
en Adriatic Meeting-tävling
– första start 14.00 -- i staden Palmanova
(ca 90 km ONO. Venedig), som är känd för sin stadsplan i radialrenässans,
därefter bussresa tillbaka till Hotel Lugano för
övernattning under ytterligare två nätter eller ytterligare en natt.
Söndag 11 nov. Venedig-orienteringen
(som vi Höst Öst-resenärer initierade 1979) arrangeras för 33:e gången. Den
brukar locka ca 3.000 deltagare.
Från Mestre Järnvägsstation ca 200 m. från vårt hotell Lugano kan
vi åka tåg under 10-15 min. till St Lucia Järnvägsstation. Därifrån är det
gratis promenad under ca eller drygt 30 min till tävlingsarenan Arsenale, men det finns även båtar, som kan frakta oss dit
för rimliga kostnader.
Från Mestre
Järnvägsstation finns
det också täta bussförbindelser från och till Marco Polo-flygplatsen.
För 2 år sedan kostade det bara ca 5 EUR med flygbuss.
Måndag 12 nov. Under
bussresan- start ca 08.00 - Venedig-Plitvice
gör vi ett uppehåll i Postojna (ca 35 km SSV. Ljubljana i Slovenien)
för en Slovenien-tävling med lunch. Vi hoppas också få möjligheter att besöka
de världsberömda grottorna där.
Plitvice tillhör Kroatiens mest bekanta natur-sevärdheter,
läs mer http://orienteeringmaps.nct.blog/2010/01/27plitvicka-jezera. Här övernattar vi under 2 nätter på Hotel Degenija,
där vi får kvällsmål.
Tisdag 13 nov.
Vi har långdistans under fm, medeldistans under em samt lunch och kvällsmål, i Plitvice
under tisdagen och naturligtvis natur-sightseeing.
Tomislav Kaniski är som vanligt vår ledare i Kroatien.
Onsdag 14 nov. Under
bussresan från Plitvice till Banja Luka i Bosnien-Herzegovina gör vi ett stopp i Prijedor (ca 50 km NV. Banja Luka) för att ha en tävling på kartan,
som ritades där i fjol och som sponsrades av Höst Öst Legendar-fonden
2008. Efter prisutdelning och lunch fortsätter vi till vårt hotel
Cubic i Banja Luka, och där får vi gemensamt
kvällsmål.
Torsdag 15 nov. En ny karta ritas under hösten 2012 cirka 5 km NO. om Banja Luka, och
den sponsras av tävlingsavgifterna vid årets Höst Öst-resa. Vi har Banja Luka-sightseeing under fm, och ca
11.30 har vi en tävling på den nämnda kartan. Efter tävlingen blir det spa-möjligheter och lunch. Under senare delen av em. ordnas
en kort sprint-tävling i centrala Banja Luka.
Förhoppningsvis blir det också stort lokalt intresse för den enda och korta (ca 2 km) banan där. Under kvällen är det kvällsmål på
vårt Cubic-hotell.
Fredag 16 nov. Vi
startar bussresan mot Serbien och Ungern tidigt. Dagens tävling arrangeras i Serbiens
NV-del, i Fruska Gora. Vid 2010 års resa hade vi en
tävling inplanerad just i Fruska Gora, men vi hann
inte dit före mörkrets inbrott. Trots detta genomförde ändå de flesta
deltagarna tävlingen som natt-orientering. Det blir
som sagt medeldistans-tävling i Fruska
Gora, och efter lunch och prisutdelning fortsätter bussresan till Juniper Cup (sanddyner med halvöppen och öppen terräng) i
södra Ungern. Denna tävling brukar arrangeras under tredje veckoslutet i
november, och den har fått mycket bra kritik. Läs mer www.artois.hu/boroka-osz.
Vi bor på hotel
Csipke i Kiskúnhalás under
2 nätter, där har vi också fri tillgång till finnish
sauna, infracabin, steambath,
jacuzzi och tropical shower. Det är ej beställt något gemensamt ätande under fredagskvällen.
Lördag 17 nov. Första
dagen - förkortad långdistans - av Juniper Cup nära Pirtó. Kvällsmål i vårt hotell.
Söndag 18 nov. Andra
dagen – långdistans - av Juniper Cup, också nära Pirtó. Efter tävlingen startar den långa hemresan non-stop.
Några flygresenärer lämnar bussen längs huvudvägen för att flyga från Budapest och
Prag.
Måndag 19 nov. Planerad
båtresa Sassnitz- Trelleborg 07.45-11.45.Bussen är troligen i Malmö ca 13.00 och i Göteborg ca 17.00.